Geen kat in de zak?

Alles over Fake Friday

Vrijdag 23 november is Black Friday, de dag waarop de aanbiedingen, koopjes en kortingen niet van de lucht zijn. Heel handig, vooral als je toch al van plan was om iets te kopen, en daar nu fikse kortingen op krijgt. Maar is dat eigenlijk wel zo? Tijdens 'Fake Friday' is helaas niet elke deal een deal.

Fake Friday: kunstmatig opgedreven prijzen

De term Fake Friday kwam niet lang na Black Friday in Nederland aanwaaien, net zoals het origineel vanuit Amerika. De betekenis is echter iets minder fraai. Black Friday staat er namelijk om bekend dat er veel, heel veel geld in omgaat. En als bedrijven eurotekens in de ogen krijgen, wordt er wel eens valsgespeeld. Dat is precies wat er gebeurt met Fake Friday.


De manier waarop is vrij simpel: prijzen worden kort voor Black Friday kunstmatig opgedreven, zodat het kortingspercentage tijdens Black Friday hoger lijkt dan het daadwerkelijk is.

Een voorbeeldje

Stel: een bepaalde webshop biedt gedurende het hele jaar een televisie aan voor 1000 euro. Dat is vaak de prijs die ook door andere webshops wordt gebruikt. Maar een paar dagen voor Black Friday kost diezelfde televisie bij die specifieke winkel opeens 1500 euro. Waarom, zou je denken? Hij kost bij de rest nog steeds 1000 euro, dus niemand zal de tv bij deze winkel aan gaan schaffen.


Maar dan komt de dag van Black Friday. De televisie is populair, en veel webshops besluiten de prijs tijdelijk te verlagen naar 750 euro. Oftewel 25 procent korting – niet slecht. De eerste webshop heeft de prijs echter ook verlaagd tot 750 euro. Omdat de televisie daar tijdelijk 1500 euro is geweest, kan de winkel stunten met maar liefst 50 procent korting! De prijs is precies hetzelfde als bij de rest, alleen de korting is twee keer zo hoog.

Gebeurt het vaak?

Het simpele antwoord is: we weten het niet precies. Het is moeilijk om van elk product bij te houden hoeveel het op elk moment kost. Maar dat het gebeurt, is zeker. De Britse consumentenbond rekende vorig jaar uit dat in Engeland maar liefst 60% van de aanbiedingen gedurende een groot deel van het jaar hetzelfde of nog minder kost dan tijdens Black Friday.


Daarnaast weten we dat er winkels zijn die, niet alleen tijdens Black Friday maar gedurende het hele jaar, adverteren met kortingen in verhouding tot de adviesprijs. Dat klinkt logisch, maar veel producten hebben nooit voor die adviesprijs in de winkel gelegen. Je kunt adverteren met een korting van 25% op een televisie met een adviesprijs van 1000 euro die je voor 750 euro verkoopt, maar als je diezelfde televisie nooit voor meer dan 800 euro in de schappen hebt gelegd, is de korting eigenlijk helemaal niet zo hoog.

Wat doet Kieskeurig.nl hieraan?

Bij Kieskeurig hebben we één groot doel: jou het beste product voor de laagste prijs laten vinden. Wij hebben het dus niet zo op trucjes zoals Fake Friday, want daarmee koop je misschien iets wat ergens anders dezelfde prijs of zelfs goedkoper is. Daarom hebben we iets verzonnen.


In de periode vóór Black Friday houden we de prijzen van alle producten zo goed mogelijk bij. Prijsstijgingen in die periode nemen we dus niet meer in de kortingspercentages tijdens Black Friday. Bij elk product dat een Black Friday-korting krijgt, zie je de prijsdaling in procenten staan – de échte prijsdaling, en dus niet de korting ten opzichte van de verhoogde prijs. Zo zie je bij Kieskeurig.nl altijd de echte korting.


Let op: er zijn genoeg webwinkels die dit soort trucjes niet gebruiken. We wijzen met dit artikel ook niet met de vinger naar bepaalde webshops, we willen alleen de beste prijs voor onze bezoekers vinden.