Fit, uitgerust én in conditie

Leef gezonder

Ontvang net als 200.000 consumenten de nieuwsbrief!

Net wat gezonder leven is een doel van velen, maar hoe pak je dat aan? Dat vertelt Matthijn Tromp je in dit Kieskeurig Magazine. En als je nou wilt beginnen met rennen (je hebt nu toch die smartwatch die je route bijhoudt), waar moet je dan op letten? Die vraag beantwoordt David Knappstein.

Gezonder leven


Matthijn Tromp, NLbewustgezond

Matthijn Tromp van NLbewustgezond geeft je vijf simpele tips die helpen om nét wat gezonder te leven, zónder dat je gelijk een abonnement op de sportschool moet nemen of alle junkfood vaarwel moet zeggen.

TIP 1: Bewegen

Gedurende de dag kun je op verschillende manieren nét wat meer bewegen:

  • Loop op je werk naar die collega toe als je een vraag hebt, in plaats van een mailtje te sturen.
  • Ga in de lunchpauze met collega’s een halfuurtje lopen.
  • Ga op de fiets naar je werk of naar het treinstation als het echt te ver is.
  • En heb je een hond? Maak je rondje dan eens een halfuurtje langer. Vindt die viervoeter vast ook gezellig.
  • Lees de hardlooptips hieronder om daarmee te starten én het vol te houden.

Je smartwatch legt automatisch je wandelingen en fietstochtjes vast!

TIP 2: Slapen

Dit is onze favoriete tip: slapen om gezonder te leven! Rust nemen is erg belangrijk, probeer 6 tot 8 uur per nacht te slapen. En: een uur voor het slapen geen eten én geen schermen meer, dan slaap je een stuk beter.

In je smartwatch kun je slaapdoelen invoeren. Hij geeft dan een melding wanneer je naar bed moet gaan én je ziet hoe goed je hebt geslapen

TIP 3: Voeding

Probeer de juiste calorieën binnen te krijgen. Wat ‘juist’ is? Veel groenten en verder vis en vlees, bijvoorbeeld kip. Trek in een lekkere snack? Neem noten als gezond tussendoortje.

Leg je eten en drinken in je smartwatch vast om overzicht in je voedingspatroon te krijgen.

TIP 4: Stress voorkomen

Stress voorkomen … dat is makkelijker gezegd dan gedaan, toch? Wat je wel heel simpel kunt doen, is overzicht voor jezelf creëren. Je voelt je veel relaxter als je weet wat je op een dag moet doen.

Gebruik de agenda-functie op je smartwatch, die kan alle taken tonen die je op een dag moet doen. Toch stress? Doe ademhalingsoefeningen en laat af en toe je hartslag meten.

TIP 5: Meten is weten

Hoeveel calorieën heb je verbrand? Wat is je hartslag? Hoeveel heb je gelopen? Als je deze dingen door je smartwatch laat meten en je vooruitgang ziet, motiveert dat om gezonder te blijven leven.

Bekijk de statistieken die je smartwatch genereert!

Loop niet te hard van stapel

Wil je beginnen met hardlopen? Voorkom dat je na een paar keer trainen al afhaakt! David Knappstein van Hardlopen Amsterdam geeft je de belangrijkste starterstips.

Rustig aan!

Het eerste en tegelijk belangrijkste aandachtspunt om te starten met hardlopen, is weten waar je nu staat. Je moet een reële inschatting hebben, want anders geef je veel te snel op. “Als je al een beetje een basisconditie hebt en je hebt ook andere sporten gedaan, dan is het makkelijker om te beginnen. Maar heb je al jaren niks gedaan, dan moet je echt heel rustig beginnen”, aldus Knappstein.

“Start het opbouwen met minder dan een minuut hardlopen, pauze, en dan weer een minuutje hardlopen. En dat tien minuten, dan ben je klaar.”

Warming-up

Gelijk een sprintje trekken? Doe maar niet. Warm eerst even de spieren op die je bij het hardlopen veel gebruikt, zoals je benen, heupen, billen, bovenarmen en schouders. Even rekken en strekken dus. En begin dan rustig joggend.

Schoeisel

Voor hardlopen heb je weinig nodig, maar natuurlijk wel goede schoenen. David Knappstein geeft het volgende advies: “Om te beginnen zijn neutrale schoenen in de meeste gevallen het best. Als je naar binnen gaat met je voeten, heb je soms een corrigerende schoen nodig, maar niet altijd. De veiligste keuze is dus een neutrale schoen.”

Smartwatch

Heb je een sporthorloge aangeschaft omdat je dan gelijk al jouw hardloopprestaties kunt bijhouden? In het begin moet je misschien niet alle functies even serieus gebruiken. Waarom niet? “Je hartslag gaat in het begin nog alle kanten op, vooral heel gauw omhoog dus daar kun je eigenlijk geen peil op trekken.” Wel is het leuk om achteraf te kunnen zien wat je hebt gelopen, door de gps-functie op het apparaat.

Mag je dan niet naar je prestaties kijken? “Het is wel aantrekkelijk om je tempo in de gaten te houden met de gps. Een beginner loopt tussen de 8 en 10 km/u. Ben je onervaren en heb je een slechte conditie, dan is 8 km/u echt zat”, vertelt Knappstein.