Barbecuecijfers

Dit wist je nog niet!

Ontvang net als 200.000 consumenten de nieuwsbrief!

Houtskool en briketten, veel vlees en de mannen met een biertje achter de barbecue, terwijl de dames kletsen en eten. Dat is het beeld dat veel mensen hebben van barbecueënde landgenoten. Maar klopt dat beeld anno 2018 nog? Kieskeurig.nl hield een barbecue-onderzoek onder ruim 1.200 Nederlanders (de Barbecue Graadmeter). Een greep uit de resultaten.

Dat Nederlanders graag barbecueën, blijkt wel uit het feit dat 83 procent één of meer barbecues bezit. We gebruiken ’m gemiddeld zo’n vijftien keer per jaar. “Daar zit nog wel wat rek in”, aldus Frank de Bruin van Harlem BBQ. “We barbecueën nog altijd voornamelijk in het voorjaar en de zomer, maar we zien nu dat steeds meer mensen ook in de herfst en de winter gaan barbecueën.”

Spelen met vuur


Er zijn grofweg drie typen barbecues: elektrisch, gas en houtskool. De elektrische is het minst populair én daalt in populariteit: nog maar 10 procent van de Nederlanders heeft er een, terwijl dat in 2016 nog 18 procent was.

De houtskoolbarbecue wint aan populariteit – van 57 procent in 2016 naar 65 procent dit jaar. Frank de Bruin: “Houtskool is een natuurlijk product en de diverse soorten hout geven verschillende smaken aan het eten. Het enige nadeel is dat je te maken hebt met een levende massa vuur, waardoor de temperatuur minder goed te regelen is.” Daar heb je met een gasbarbecue wél grip op, niet voor niets de nummer 2 in populariteit.


Draait het bij de keuze voor een gasbarbecue om gebruiksgemak en het snel op temperatuur brengen, de belangrijkste redenen om voor een houtskoolbarbecue te kiezen, zijn de smaak en de fun van het ‘spelen met vuur’.

Brandmerk


Dat de houtskoolbarbecue terrein wint, heeft volgens Bart Brackel, Business Analist bij Kieskeurig, ook te maken met de oprukkende populariteit van de zogenoemde Kamado-barbecue van merken als Big Green Egg en The Bastard. Maar het populairste barbecue-merk is nog altijd Weber: ruim 42 procent van de Nederlanders heeft een barbecue van dat merk thuis. De Bruin van Harlem BBQ: “Weber is in de jaren 50 vanuit de Verenigde Staten naar Nederland gekomen en dus een oud en vertrouwd merk.”

Zelf heeft De Bruin een Kamado-barbecue: The Bastard. “Keramische barbecues geven een nieuwe dimensie aan het barbecueën. Je kunt er duizend-en-één dingen mee doen: pizza’s bakken, slow cooking, roken en gewoon een lekkere hamburger bakken. Mijn vrouw hield helemaal niet van barbecueën, maar sinds we een Kamado hebben, zweert ze bij koken op de barbecue.”

Houtskool komt van Mars


Opvallend is wel dat het nog altijd de mannen zijn die achter de barbecue staan om de gerechten te bakken, namelijk in 89 procent van de gevallen. Mannen vinden zichzelf ook beter in barbecueën; ze beoordelen zichzelf met een goed tot zeer goed. Als vrouwen barbecueën, dan beoordelen zij zichzelf met een goed.

De Bruin: “We zeggen hier voor de grap wel eens: houtskool komt van Mars, elektrisch en gas van Venus. Er is namelijk ook een groot verschil tussen mannen en vrouwen op het moment dat ze een barbecue gaan kopen. Mannen kijken vooral naar het formaat en kiezen op vorm en kleur. Vrouwen kijken naar de veiligheid en of ie makkelijk schoon te maken is.”


Toch zien ze bij Harlem BBQ wel steeds meer vrouwen achter de barbecue. “Wij geven masterclasses speciaal voor vrouwen, en we hebben onlangs een glossy uitgebracht met daarin mooie gerechten voor op de barbecue.”

Culinair barbecueën


Over mooie gerechten gesproken: Nederlanders kiezen vaker voor minder en beter vlees en voor bijzondere vleessoorten, zoals bavette, procureur, pulled pork en picanha. En ook groenten en vis komen steeds vaker op de barbecue. Oftewel: culinair barbecueën is in.


Toch bestaat de top-3 van populairste vleessoorten nog altijd uit (tromgeroffel …) saté, hamburger en spareribs. Het vetste stukje vlees, de speklap, staat inmiddels niet meer in de top-3.

En tot slot: geen barbecue zonder bier of wijn. Zeventig procent van barbecueënd Nederland vindt dat alcohol en barbecueën onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

Houtskool is een natuurlijk product en de diverse soorten hout geven verschillende smaken aan het eten.


Frank de Bruin, van Harlem BBQ